Home / Wielkopolskie / Wszechpolacy z Piły z wizytą u rodaków na Litwie. Zawieźli zebrane dary

Wszechpolacy z Piły z wizytą u rodaków na Litwie. Zawieźli zebrane dary

W Niedzielę Palmową wraz z Pilskimi Patriotami i Radiem Poznań działacze Młodzieży Wszechpolskie z Piły wyruszyli w kierunku Wileńszczyzny. Wyjazd miał na celu obdarowanie rodaków z Mościszek zebranymi w regionie pilskim darami.  Zebrane artykuły, żywność, zabawki oraz pamiątkowe szaliki Lecha trafiły do dzieci z tamtejszej polskiej szkoły podstawowej.

W trakcie podróży odwiedziliśmy między innymi: miejsce upamiętniające Obławę Augustowską, kwaterę Żołnierzy Armii Krajowej w Dubiczach, kościół w Turgielach, gdzie wykonano słynne zdjęcie kapitana Romualda Rajsa ps. Bury oraz Koniuchy, gdzie żydowscy bandyci wymordowali większość polskich mieszkańców. W Solecznikach odwiedziliśmy zaprzyjaźnioną polską rodzinę, która opisała nam ciężką sytuację Polaków na Litwie.

Następnego dnia wyruszyliśmy do Mościszek, gdzie swą wizytę zaczęliśmy od Mszy Świętej celebrowanej przez ks. Jarek Wąsowicz. Z pomocą uczniów wypakowaliśmy ponad 100 paczek i uczestniczyliśmy w uroczystościach zorganizowanych z okazji naszego przyjazdu. Po poczęstunku i licznych podziękowaniach skierowaliśmy się w kierunku Mejszagoły. Tam zwiedziliśmy muzeum poświęcone pamięci księdza Józefa Obremskiego.

Naszym kolejnym celem było Wilno, obowiązkowy punkt dla każdego Polaka odwiedzającego Litwę. Pierwsze nasze kroki w tym starym polskim mieście skierowaliśmy ku Ostrej Bramie, gdzie modliliśmy się u stóp świętego obrazu. Następnie szliśmy szlakiem kościołów, warto podkreślić, że o godzinie 16 w poniedziałek polski kościół pw. Świętego Ducha był przepełniony. Będąc w Wilnie nie mogliśmy nie odwiedzić Rossy – cmentarza, na którym spoczywają polscy oficerowie i ochotnicy polegli w latach 1919–1920 w walkach o Wilno, żołnierze Armii Krajowej polegli podczas operacji Ostra Brama w 1944 roku, a także serce Józefa Piłsudskiego.

Naszym obowiązkiem jest pomagać tamtejszym Polakom w ich codziennym, niekiedy bardzo ciężkim podtrzymywaniu polskości tych ziem. Jeden Naród Ponad Granicami!

Check Also

Wyrzysk: Wszechpolacy odwiedzili księdza Kneblewskiego

W ramach rozwoju duchowego naszych działaczy w niedzielę wybraliśmy się do Bydgoszczy na Mszę Świętą …